Skrolanje po TikTok-u danas vrlo često nije strano ni roditeljima. I mi pronađemo neke super cake uz pomoć kojih odradimo neki posao na lakši, brži način. Tako i deci – TikTok može da bude kreativan, zabavan, pun smeha i ideja.
Ali… ponekad izazovi koje deca vide tamo postanu opasni – po zdravlje, dostojanstvo, pa čak i po život.
Zato ovog puta pričamo o ozbiljnoj temi.
Kako razgovarati s detetom o TikTok izazovima?
Zašto su izazovi privlačni deci?
Pretražile smo mnoge tekstove koji se bave ovom temom i evo šta kažu stručnjaci:
• Deca (posebno uzrasta od 9 do 15 godina) žele da pripadaju, da budu prihvaćena – što je i očekivano posebno za to doba, doba puberteta.
• Pritisak vršnjaka i algoritam koji nagrađuje popularnost apsolutno idu u prilog viralnim izazovima.
• Deca još uvek nemaju potpuno razvijenu sposobnost da sagledaju rizik i prihvate ga sa ozbiljnošću.
Evo nekoliko saveta na koji način prići detetu i razgovarati u vezi sa ovim temama, a da već na samom početku ne čujete onaj čuveni uzdah koji znači samo jedno: “Mama/tata, smaraš.”

1. Pitaj, razgovaraj i ne optužuj.
„Gde se na TikToku najviše zadržiš, šta ti je najzanimljivije? Da li ti iskaču ti razni “izazovi”, i koji? Čula sam da postoje, baš bih volela da mi objasniš o čemu se radi.“
Počni otvorenim pitanjem. Cilj nije da kritikuješ ili u startu ispravljaš pogrešne poteze – već da razumeš. Razgovarajte mnogo. I pažljivo slušaj svaku izgovorenu reč. Pokušaj da napraviš neku paralelu kroz koju će dete još slikovitije shvatiti koliko ti izazovi zapravo mogu biti opasni. I koliko je učestvovanje u njima zapravo – bespotrebno.
2. Zajedno pogledajte konkretne primere.
Neki izazovi deluju „smešno“, dok drugi postaju opasni – poput:
- Onih koj iizazivaju halucinacije,
- Izazivaju gušenja,
- ili oni koji uključuju vandalizam, samopovređivanje itd.
Kada ih zajedno pregledate onda ih i prokomentarišite – na primer “OK, verujem da tebi i tvojim vršnjacima ovo sada deluje zanimljivo i smešno i čini da dobijete što više lajkova, ali da li je zaista vredno da time rizikujete sopstveni život? Zar nije ipak lepše zabavljati se na sigurniji način?”
3. Postavi pitanje: „Zar stvarno neko treba da rizikuje zdravlje da bi bio viđen?“
Detetu treba pomoći da samo dođe do zaključka – da popularnost ne vredi ako ide protiv zdravog razuma. Ispričajte detetu priču, recimo, kako bi mogao da se nađe u situaciji da uradi nešto riskantno da bi postalo popularno u društvu. Zatim uradi to nešto (npr. skoči sa krova) i povredi se. U trenutku bi se svi smejali, bilo bi zabavno, skupljali bi se lajkovi ispod snimka, a nakon toga – svi bi otišli kući, a ono bi jedino ostalo sa nogom u gipsu/u bolnici. I ne bi više mogao da ide na košarku koju toliko voli. Nisu lajkovi, ali ni takvi drugari vredni toga.
4. Nauči dete da „NE“ može biti cool.
Reci mu da pravi prijatelji ne prisiljavaju i da je hrabrost reći „neću“.
Mnogo je hrabro poslušati taj osećaj u stomaku i prvu misao koja nam je prošla kroz glavu. A znate li kako se dolaziti do toga da dete ume da oslušne svoje osećaje? Tako što im veruje. A kako dete veruje samo sebi? Tako što ima samopouzdanje. Mi smo tu da mu pomognemo da ga izgradi kroz zdrav, neosuđujuć i otvoren odnos i komunikaciju.
Ponudi rečenicu koju može da koristi:
„Ne radim to. Meni to nije OK.“
Poruka za kraj:
TikTok nije neprijatelj.
Ali svet u kom se deca takmiče u viralnosti zahteva budne roditelje i otvorene razgovore.
Zato razgovarajte danas i svakog dana. Možda baš sada neko dete razmišlja da „samo pokuša“ ono što je videlo online.


